Løpetur i Krakow

Da er jeg tilbake igjen etter noen hyggelige dager i Krakow sammen med svogere og svigerinner. Gode minner, hvor kanskje det glade resturantlivet og en dyster tur til Auschwitz er det som turen vil huskes best for. Store kontraster….

Krakow er en perle av en by. Historie, arkitektur og god mat. Men, som de fleste andre steder, man bør sette seg litt inn i byen på forhånd, og legge en plan for hva man vil oppnå med turen. Tiden går fort når man vandrer rundt uten mål og mening.

For min del smuglet jeg med meg løpeskoa, og snek meg ut på løpetur tidlig mandag morgen, lenge før de andre sto opp. Løping er en fantastisk flott måte å oppleve byen på. Jeg studerte kart før avreise, og laget en plan. Om noen tenker på å gjøre det samme så vil jeg varmt anbefale min rute. Det ble en av mine flotteste løpeturer ever.

Vi bodde like i nærheten av jernbanestasjonen, så jeg tok utgangspunkt derfra. Løp gjennom gammelbyen på østsiden (med en avstikker innom den berømte markedsplassen Rynek Glowny, hvor Mariakirka står) og ned til mektige Wawel slott. Derfra fulgte jeg elva Wisla østover noen kilometer. Underveis la jeg merke til et mektig kirkespir i det fjerne. Dette måtte besøkes. Passerte så ei bru, og løp tilbake på andre sida. Tok en avstikker sånn at jeg fikk med meg kirka jeg så underveis. Søkte den opp i ettertid, og fant ut at den het St. Joseph’s Church, Podgórze. Mektig!

Fortsatte turen vestover, passerte slottet, fortsatte noen kilometer, før jeg passerte ei ny bru og løp tilbake. Ved slottet tok jeg til venstre og løp på vestsiden av gammelbyen, tilbake til utgangspunktet. Her er noen bilder jeg tok underveis.

Totalt ca 18 km. Helt klart blant mine topp 10 løpeturer. Elsker løping!

Dette innlegget ble publisert i Langturer og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar