Månedlig arkiv: juli 2012

Knubben rundt 2012

Høstens første konkurranse for min del. Et slags «kom i gang»-løp. Knubben Rundt er et meget variert fjelløp i Snillfjord. Totalt drøyt 10 km, fordelt omtrent slik: 3 km stort sett oppover (ca 300 høydemeter) , med et par platå … Les videre

Publisert i Konkurranser | Legg igjen en kommentar

Løping Del 7: Løping og tøying

Nesten litt komisk. På foredraget tenkte jeg nærmest å si at tøying er oppskrytt. Få dager før foredraget kom det en lengre artikkel i Kondis som beskrev hvor viktig tøying er for løping. Tøying er svært omdiskutert, og omspunnet med … Les videre

Publisert i Om løping | 3 kommentarer

Løping Del 6: Løping og skader

Fåtallet (kanskje ingen?) slipper unna skader om man satser løping. Stort sett gjelder det skader knyttet til overbelastning og slitasje. Løping er ekstremt belastende, og satser man hardt så har man småvondter ett eller annet sted omtrent hele tida. Man … Les videre

Publisert i Om løping | 2 kommentarer

Løping Del 5: Løping og styrketrening

Har man nytte av styrketrening for å bli en bedre løper? Godt spørsmål… Det er mange meninger rundt dette, og jeg vil her bare gi en liten diskusjon uten noe bastant svar. Når det gjelder korte distanser (sprint og korte … Les videre

Publisert i Om løping | 2 kommentarer

Løping Del 4: Egentrening vs familieliv

Neste punkt handler om «tidsklemma», og at vi må dele på den fritiden vi har til rådighet. Mange (de fleste?) i min alder er i en situasjon der man må ta hensyn til andre for å få tid til trening. … Les videre

Publisert i Om løping | Legg igjen en kommentar

Løping Del 3: gjør løping til noe sosialt

Mange løper nettopp for å få litt tid for seg selv. Det gjelder meg også. Det jeg liker aller best med løpinga er den friheten det gir. At man ikke er avhengig av andre. At man kan legge opp sitt … Les videre

Publisert i Om løping | Legg igjen en kommentar

Løping Del 2: Motivasjon

Mange (for ikke å si, de fleste) trenger et realt spark bak for å komme i gang. Og motivasjonen må være sterk nok til å tørre å være tålmodig, og la kroppen tilpasse seg treninga. Man skal også påregne at … Les videre

Publisert i Om løping | Legg igjen en kommentar