Langtur rundt Skarsøya

I helga var jeg på Skarsøya i Aure kommune. En utmerket anledning til å ta en lengre løpetur. Startet ved Myran, løp mot Rognan, Vihals, Torset, Lesund, Melland, over Vettaheia via Jutulholet og tilbake til Sjøglott. Ei rute jeg har løpt 2 ganger før, men da var jeg i langt bedre form. Jeg er slettes ikke trent for en tur på 3 mil for tiden, og var rimelig fornøyd allerede etter 2… Men så er det jo sånn med langturer at det plutselig ER for sent å snu.

Skarsøya er rett og slett en perle, med et landskap man vanligvis forbinder med Sørlandet, men klimaet er nok mer typisk midt-norsk…

Dagens mål var ren kos, og tok derfor en del bilder underveis. Det ga noen korte kjærkomne pauser…

Startet altså ved Myran.

image
Skarsøya ligger fint plassert ved Trondheimsleia. I bakgrunnen ser vi Hitra…

image
Rognan, med Dromnes i bakgrunnen.
image
Mange små perler underveis.
image
Rognan, tatt fra nord
image
På Skarsøya er vi på landet. Mon tro hvem som er severdigheten her. Løperen, eller kua?
image
På dette neset er det bygd en gapahuk til fri bruk. Vikan og Fonna i bakgrunnen.
image
Ja-benken. Flott utsiktspunkt ved Ulfsnes, retning Trondheimsleia.
image
Trøneset, med Klakkan i bakgrunnen.
image
Trøneset, med Storfonna baki der.
image
Gammelt handelssted på Vihals. Her finner vi både frisør, hagesenter, grendahus og Coop-butikk.
image
Årvågsfjorden.
image
Tidligere gikk det et maratonløp rundt fjorden: Stemshaug maraton, med start på Stemshaug, rundt årvågsfjorden, over Dromnessundbrua, Vihals, Torset, over Torsetsundbrua og tilbake til Stemshaug. En nydelig trase. Ikke landets letteste, men Helge Hafsås løp her på rundt 2.30 i sin storhetstid… image
Retning Torset.
image
Stemshaug på andre sida.
image
Romundset.
image
Store deler av ruta går nede ved sjøkanten. Nydelig!
image
Torset, retning nord. Maratonløpet gikk over brua vi ikke ser til høyre her. Da var det «kun» ca 5 km igjen…. Jeg har kommet ca halvveis på min tur.
image
Da nærmer jeg meg Lesund.
image
En av mange perler….
image
Mer sørlandsnatur.
image
Da nærmer jeg meg stien over Vettaheia. Endelig litt grusvei…
image
På Lesund ble det bygd et kystfort under krigen: http://www.melland-fort.no/. Absolutt verdt et besøk!!
image
Da er føttene møre og bildene kommer tettere……
image
Flott område!
image
Her er parkeringa ved kystfortet. Nydelig friluftsområde, med ca 1 km grusbelagt sti til festningsområdet.
image
Ingenting å si på omgivelsene…
image

image
Da er det tid for ca 4-5 km sti over til Skipnes, via Jutulholet og Vettaheia..
image
Jutulholet. DIGER naturskapt grotte…
image
Restene av hus på Vettaheia.
image
Utsikt fra Vettaheia, retning Trondheimsleia/Hitra.
image
Smøla langt baki der…
image
Dette er IKKE siste gang jeg løper rundt Skarsøya… Men jeg legger ikke ut på 3milsturer utrent!

Dette innlegget ble publisert i Langturer. Bokmerk permalenken.

5 svar til Langtur rundt Skarsøya

  1. Guro Eriksen sier:

    Så mange flotte bilder du har tatt fra turen! Din spreking, som legger ut på en 3mils tur «bare sånn ut av det blå» ;p

  2. Ole sier:

    Mange flotte motiv gir fine bilder:-)
    Sprekt kanskje, men litt dumdristig også…. tenkte at om jeg løp rolig nok så skulle det bli bra, men var rimelig kake allerede etter 2 mil. Skal prøve å huske dette til neste gang…

  3. Norunn sier:

    Mange kjente plasser 😃 Og enig i at Støttepunkt og Jøtulhølet er verdt et besøk!

  4. Ole sier:

    🙂 Men man trenger sikkert ikke løpe rundt øya for å besøke Støttepunktet/Jutulholet da… 🙂

Legg igjen en kommentar

