Snus og løping

Nytt år og nye muligheter. Fin tid for nyttårsforsett.

Et av mine er snusen. VURDERER å slutte. Har nå holdt opp en hel dag, og synes det er på tide å begynne igjen.

OK, snus er dyrt, og ser kanskje ikke så bra ut, og er sikkert ikke sunt for tenner. Kanskje helseskadelig også, uten at det er dokumentert annet enn at det er avhengighetsskapende bla bla.

Men fins det noen GODE grunner til å slutte?? Kan man for eksempel løpe fortere?

Jeg holdt opp helt med snus i 4 mnd fra januar til april i fjor. Joda, hadde god framgang på trening i den tiden. Men samtidig blir man jo bedre av å trene, så jeg vet ikke hvor stor betydning snuskuttet hadde.

Det var tungt å kutte i fjor, og nå føles det verre.

Skulle gjerne hørt noe sånt om det å slutte:
– du restituerer deg raskere mellom trening fordi kroppen får mindre dritt å jobbe med og hvilepulsen er lavere
– du presterer bedre på konkurranse fordi du starter med lavere puls

Ett eller annet sånt. Med god troverdighet.

Jeg er ikke overbevist. Løp ok på mange konkurranser i sommer selv om jeg spytta ut snusen like før oppvarming.

Snus er kos, trøst, noe å ha i munnen og smaker godt. Å ha snus tilgjengelig betyr lykke. Å være tom betyr savn.

Det som er dritt med å slutte er at man ikke opplever umiddelbare forbedringer. Man løper ikke 5 sek raskere per km sånn plutselig etter et par dager liksom. Man opplever kun alt det negative.

Kanskje noen kan komme med GODE snuskuttopplevelser?? Finnes det noen? Kommenter!

Trenger motivasjon……..

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Diskusjon, Diverse. Bokmerk permalenken.

9 svar til Snus og løping

  1. Ole sier:

    Dagen i dag.
    Kl 0800. Kaffe, halvpris julemarsipan. Ingen snus.
    Kl 1200. Ferdig lunch. Ingen snus.
    Kl 1430. Ny runde kaffe og julemarsipan. Ingen snus.
    Kl 1900. Biff. Ingen snus.
    Kl 21. Vin og potetgull. Ingen snus.
    Tøff dag. Er overbevist. Positive opplevelser ved snusslutt fins ikke!!!

  2. espenringom sier:

    hahahahahaha.. Starta å snuse litt igjen jeg også etter nyttår. bare porsjon og bare etter trening. En av de som løp på 2.30 under oslo mara i år snuser =)

    Ble det lettere å slutte nå? =)

    • Ole sier:

      Hehe, nei!
      Æsj, jeg klarer ikke se noen grunn som betyr noe til å slutte…

      Bortsett fra at jeg sliter med div tenner.

      Neste nyttårsforsett starter snart: snopstreik! Venter til at halvpris julemarsipan er utsolgt…. 😀

  3. Torkel sier:

    Det er vist at nikotin (plaster) kan ha en gunstig effekt ved sykling (Mundel & Jones, 2006) men dette var på sykkellister som normalt ikke inntok nikotin. Kronisk bruk av snus fører imidlertid til en del uheldige cardiovaskulære effekter generelt, og dette er nok til at toppidrettsutøvere holder seg langt unna nikotin, og det er veldig mange som rapporterer ganske stor målbar fremgang med samme treningsmengde etter at de har sluttet med snus. Siden nikotin får blodårene til å trekke seg sammen (øker blodtrykk og i verste fall gjør blodårene mindre elastiske) er det mulig kronisk bruk kan redusere effekten av trening/restitusjon/ernæring. I beste fall er den fysiologiske effekten av snus forbigående (varighet en times tid). Det er imidlertid lite serøs forskning på hvordan snusing påvirker trening, restitusjon og konkurranseinnsats. Ett studie fra Sverige (Bolinder et al (1997) oppsummerer sine funn slik: In smokeless tobacco users, higher blood pressure and heart rate values were observed at rest and at submaximal work, after exposure to tobacco shortly before the exercise test, but not at maximal work.

  4. Ole sier:

    Takk for godt innlegg!
    Om snuskutt har betydelig betydning på løpinga så hjelper det mye på motivasjonen.
    Jeg kan ikke direkte koble snuskutt med formforbedring siden jeg starta fra scratch med trening på nyttåret. Men uansett, på gårsdagens langintervalløkt, etter 9 dager uten snus, så opplevde jeg utrolig stor pulsnedgang i forhold til forrige gang jeg løp tilsvarende økt. Og det til tross for høyere fart og større mengde på økta. Nesten unaturlig stor framgang. Det hjelper jo å trene, men likevel… Begynner å tro på at snuskutt har noe for seg.

  5. Ole sier:

    Begynner å savne den lakserende effekten snusen har….. En del løpeturer har virkelig blitt litt pain in the ass…

    Ellers har de verste abstinensene gitt seg. Ser ut til at jeg har sluttet. Igjen.

  6. workingclasshero sier:

    fysisk trener i Odd Grenland pleide å dele ut bøter hvis spillerne brukte snus innenfor de siste to timene før trening. Vet ikke om det fortsatt er slik, men den gangen sa han at det var fordi at med to snusfrie timer rakk nikotinen å komme ut av blodet slik at problemet med sammentrukne blodårer ble løst

  7. Ole sier:

    Men 2 snusfrie timer holder i massevis for å få veldig lyst på snus…. Får holde seg unna fotball (og i hvert fall Odd Grenland)…. 😉

    Spøk til side, treneren har sikkert et poeng. Man merker svært liten forskjell der og da, men ørsmå forskjeller på på hver trening kan gi en viss effekt over tid.

    Jeg kan nok ikke brukes som noe godt eksempel på prestasjonsforbedring. Har hatt en kjempeutvikling i januar, men samtidig har jeg løpt nesten 30 mil mer i januar enn i desember. Hjelper på litt det også.

    Forsåvidt var det ikke treninga som ga utslaget for min del. Har hatt noen lite hyggelige tannlegebesøk siste året, og håper snuskutt hjelper litt….

  8. workingclasshero sier:

    trodde snus var konge for tennene. Var ikke hos tannlegen på ni år, snuste i alle disse, da jeg var der hadde jeg null hull 😎

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s