Medaljenes bakside

Det skrives mye om løpeteknikk, ernæring og helse. Mål og prestasjoner. Bilder av spreke, blide løpere i ulike fasonger. Sprettrumper. Men er alt med løping bare vakkert? Er hver løpetur en solskinnshistorie? Bli med backstage. Les om det som ikke fortelles. Medaljenes bakside.

Vi løpere er rimelig sære når det gjelder bekledning. Her må ferskisene ofte svelge noen kameler, før de blir fullverdige løpere. For det første ER det kult med tights. De fleste, spesielt menn, drar gjerne paralleller mot middelalderens «menn i stilongs» når de ser løpetights. DET skal vi IKKE ha på oss. Her kommer kamel nr 1 inn i bildet. Det er tights som duger. Og så har vi singleten. DEN er for proffene. Men har du prøvd å løpe i singlet? Når du gjør det så skjønner du hvorfor disse brukes. Det er som å løpe i barisen. Faktisk veldig behagelig. Dermed svelges kamel nr 2 ganske lett. Sist men ikke minst så har vi løpeshorts. Med splitt på sidene. Ikke rart damene dåner, for DEN er utrolig sexy. Eller ikke. Man skal riktignok være rimelig hjernevasket før du synes dette er greit. Men prøv. Føles som å løpe uten. Kamel 3 slukes rått. Shorts, singlet, da løpes det fort. Og tights i ulike varianter til treningsbruk. Da kan vi kalle oss løpere, så får det gå at omgivelsene ler av oss.

Vi har ikke vært på løpetur før vi har dokumentert det på nett. Men hvor kan vi gjøre det? Facebook er jo et flott verktøy, da når vi ut til mange. Men publiserer vi ofte, kanskje flere turer daglig, så blir man fort venneløs. Heldigvis har vi egne områder. Selv oppdaterer jeg faktisk 2: Strava og Jogg. Dette er sosiale nettverk for løpere. Her kan vi legge ut økter og skryte av hverandre, uten at vi trenger å fortelle det til Facebook. Vi får opp veldig detaljert statistikk fra hver eneste økt; hvor vi har vært, hvor fort vi løp og hvordan vi hadde det underveis (dvs hvor fort slo hjertet). Store tall, rødmerking og mange «likes» når vi beveger oss langt utover komfortsona. Fantastisk. Før NM terrengløp glemte jeg nesten å slå på klokka, og stresset mens gps’en lette febrilsk etter satellitter, og de i rundt meg humret og sa «hehe ja det er nesten som å ikke delta det!».

Du vet du kommer hjem til en løper, når du må vasse deg inn blant vedkommendes 17 par sko. Og noen hint får du allerede på vei til døra, når du ser 1-3 par gjørmete terrengløpesko til tørk ute. Disse bør man forøvrig ikke borti, da de kan sammenlignes med miljøavfall. Og en løper vet mer om kilometerstand på løpeskoa, enn sin egen bil. Det logges selvfølgelig hvor hvert par har vært til enhver tid.

Egentlig er det ganske lett å identifisere en hardbarka løper. Det er kontoristen som blar fram 7 brødskiver i matpakka. Gjør lett tøying av hamstring og hoftebøyere i sikkerhetskontrollen på flyplassen. Kjører tåhev i trappa opp til lunchen. Går på tå for å styrke leggene. Ankommer butikken løpende. Halter gjerne etter å ha sittet for lenge. Surfer Strava på bussen (istedet for Facebook). Kjører på med ymse teknikkøvelser når vedkommende tror ingen ser på.

De fleste skjønner at man legger ikke ut på løpeturer like etter middag. Og gjerne må det ta en stund også. Kanskje mest fordi det er ubehagelig. Kanskje litt for hold sin del. Men vet du hva løpemage er? Det er ting som ofte skjer når varigheten på turen blir lang. Gjerne mer enn ei mil. Etter å ha drevet ei stund med løping så finner man ut at ingenting setter mer fart på magen enn akkurat løping. Glem svisker, lakserolje, parafin o.l., ut og løp, ta med dopapir eller planlegg ruta ut i fra bensinstasjonbesøk. Da forsvinner den fiberfrie julemiddagen, lett som bare det. Og bekymrede grunneiere kan sjekke Strava etter mistenkelig aktivitet i skauen. Når vi derimot løper maraton så prøver vi gjerne å holde gjenværende fast føde inni magen. Da er diaremedisin tingen. For eksempel Immodium. 2 tabletter før start, så kan vi håpe vi slipper en ekstra omvei i parken underveis.

Promper sidemann/dama? Da nikker vi anerkjennende, og svarer etter samme mynt, gjerne ilagt egne preferanser, innhold og ordlyd.

Har du noensinne glemt å plastre brystvortene før lange løpeturer? Det gjør du aldri igjen. En ting er at blødende brystvorter er ganske vonde å løpe med. Men gled deg til dusjen etterpå. Taping av brystvorter er den naturligste ting i verden. Sånt gjør vi helt åpenlyst. Til ungenes store undring. For ikke å snakke om besøkende.

Løping er den nye bygdafesten. Da er det fritt fram å tisse der vi vil. Vi tar oss til rette, og skvetten havner dit det passer seg best, for oss. Mulig det er urinstinktet som våkner i oss, at vi skal finne veien hjem?

Folk flest tenker gnagsår som blemmer og skrubbsår på føttene. Men når kilometrene passerer 20 så kan sårene dukke opp hvorsomhelst. Gjerne der man minst tenker det. Og det vet vi løpere. Derfor er vaselin like naturlig å skrive i huskelista som løpesko, løpeshorts, singlet og lader til gpsklokka. Det ser sikkert litt teit ut der vi står og smører inn utsatte singletkanter før løpet. Men ingenting er vel mer vakkert enn når vi gnir inn lysken med vaselin, iført vår løpeshorts med splitt?
Etter Oslo maraton for noen år siden ble mange intervjuet. Et standardspørsmål var «Hvor har du mest vondt??». Jeg gikk nesten og håpte jeg ble spurt. Da skulle jeg ha svart meget ærlig om mine gnagsår i lysken. Gjerne med peking og demonstrasjon. Kanskje vise fram mine sår.

Løping er frihet. Vi blåser i etablerte normer for hva som er normalt og vakkert, gjerne ut nesen så snørra fyker. Det driter vi i. Bokstavlig talt, med tightsen tredd nedover knærne. Og vi snakker om det, og ler mye av hvor rare vi er. Høydepunktene deler vi på Strava. Herlig.

Skopyramide

Må du rydde vei for å komme inn? Da har du kommet hjem til en LØPER!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Diverse. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s