Løpetur i Berlin

Joggesko er alltid med i bagasjen når jeg drar på tur. Løping er en fantastisk flott måte å oppdage nærområdet på. Denne gangen bar det til Berlin, sammen med samboer og svoger med følge.

Vi etablerte basecamp på Holiday Inn Express Berlin City Centre, en drøy kilometer sør for Brandenburger Tor. Et ypperlig utgangspunkt for å oppdage Berlin.

Berlin er en by med en mørk historie bak seg. Selv om byen i dag framstår som flott og moderne så finner vi overalt henvisninger til hendelser siste 70 år. Holocoust-minnesmerke, førerbunkersen, berlinmuren, «checkpoint charlie», små minnesplaketter på fortauer som forteller om jøder i nabolaget som ble deportert til utryddelsesleirer. Innimellom blir man litt satt ut.

Det er klart at når man reiser på tur i lag så er det et poeng at man skal være tilstede. Dermed ble løpeturene lagt til tidlig morgen. Kanskje like greit denne gangen siden temperaturen på dagtid var rundt 30 grader!

Når jeg løper ut på nye steder så er jeg turist. Jeg legger bort tanker om puls og treningsmål. Viktig å forberede seg godt for å få mest mulig ut av turen. Vanskelig prioritering, man får ikke med seg alt!

Fredag
Våkna like før 0700, spiste en sjokolade og løp ut ca 0730. Gruelig tidlig når man er på tur! Men perfekt temperatur (18 grader) og skyfri himmel. Et herlig utgangspunkt. Første mål var en løpebane jeg oppdaga på kartet, drøyt 2 km sør for hotellet. Måtte bare inspisere den i tilfelle jeg fikk innmari lyst til å løpe intervaller. Og jo da, banen var flott den.

Løp samme vei tilbake (nødvendig ærend på hotellet, lite skog i Berlin…) før jeg satte kursen mot dagens hovedmål: Tiergarten. En gigantisk park midt i byen. Helt klart et must om man har med joggeskoa til Berlin! Her finnes skjulte og åpenlyste høydepunkter på rekke og rad. Statuer. Grusbelagte stier. Den ikoniske Seierssøylen midt i parken. Kanalen på nordsida. Englischer Garten. Riksdagsbygningen. Brandenburger Tor. Holocaust-minnesmerket.

Må vel bare innrømme at GPS’en på mobilen ble brukt flittig. Orienteringssansen er så som så. Og jeg oppdaget ganske fort at man bør unngå hovedveiene, for det ble mye stopp og venting på grønt lys.

Kart over turen finnes her: http://jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=12563622

Lørdag
Samme tid, nytt mål. Istedet for sjokolade valgte jeg en kort frokost før avreise, og slappet av en halvtime.

Hotellet lå like nord for en elvekanal. Så på kartet at den ledet forbi flere interessante mål, så da var valget enkelt. Jeg fulgte elvepromenaden. Og det angrer jeg ikke på. Innbydende grusbelagte gangveier, flotte trær, fredelig, flott opparbeidet område. Et mål i seg selv. Og det ble rimelig enkelt å navigere.

Første store highlight var East side gallery: https://no.wikipedia.org/wiki/East_Side_Gallery. Omtalt som den lengste gjenlevende delen av Berlin-muren. Flott prydet med gatekunst. Om man vil oppleve Berlin-muren så er dette stedet å gjøre det på. Løp langs baksiden av muren ved elva. Ironisk nok kom jeg til et inngjerdet område, som gjorde at jeg måtte snu og løpe ganske langt tilbake. Fikk et kort kort innblikk i hvordan det opplevdes å være bak muren 🙂

Neste mål på turen var det innmari høye fjernsynstårnet (https://no.wikipedia.org/wiki/Berlins_fjernsynst%C3%A5rn) ved Alexander Platz. Bygd av kommunistregimet som et ikon for Øst-Tyskland. Faktisk et av Europas høyeste konstruksjoner, med sine 368 meter. Jo da, et høyt bygg, men mer interessant har det vel vært å være oppi det 🙂 DET får bli en annen gang. Nå begynte tida å gå fra meg, så jeg måtte snu nesen hjemover.

Når man først er i området så må man jo løpe innom museumsøya. Her finner vi ulike ikoniske byggverk som nå er museum med ulike tema. Og det første man møter er Berlinerdomen (https://no.wikipedia.org/wiki/Berliner_Dom). Ei innmari flott kirke. Også her er det muligheter for å bestige tårnet, men sånt koster jo euro, og det passer kanskje dårlig med en gjennomsvett kropp å gå inn der 🙂

På veien tilbake til hotellet passerte jeg Gendarmenmarkt, en flott plass om omgis av Deutcherdomen (https://no.wikipedia.org/wiki/Deutscher_Dom), Französischer Dom (https://no.wikipedia.org/wiki/Franz%C3%B6sischer_Dom) og Schauspielhaus (https://en.wikipedia.org/wiki/Konzerthaus_Berlin). Absolutt verdt et besøk.

Kart over turen: http://jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=12563645

2 flotte turer med godt innhold! Men Berlin er på ingen måte gjennomløpt, massevis av upløyet mark enda. Forøvrig går Berlin Marathon av stabelen i disse dager. Et av verdens største maratonløp. Det får bli en annen gang. Maraton skal løpes senere i høst. I Venezia, 23. oktober.

Dette innlegget ble publisert i Diverse, Langturer og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

