2 dager før maraton

Yess, jeg skal løpe maraton igjen! Påmeldt NM maraton i Trondheim. 2 dager gjenstår. Da kan det passe med en blogg som handler om mine forberedelser. Passer best for spesielt interesserte. For alle andre kan det minne mer om galskap.

Jeg har løpt en maraton før. Trondheim maraton 2009. Tid: ca 2.59.30. Den gang lærte jeg at jeg aldri skulle løpe maraton igjen før jeg var forberedt til det. Og jeg skulle ikke løpe før jeg var klar for tid under 2.40. Det er såpass hårete mål at det har vært uaktuelt. Ulike skader og dårlig tid til MYE trening har satt en stopper for det. Til nå.

I vår var jeg tilnærmet skadefri, og følte jeg taklet rimelig harde treningsperioder. Under St.Olavsloppet løp jeg mer enn noensinne. Dette var et godt grunnlag å bygge videre på. Og i tillegg ble det en roligere ferie enn planlagt, så da lå ting til rette for å prøve.

Det er viktig å påpeke at dette er første sommeren der jeg har kjørt uten treningsstopp etter St.Olavsloppet i slutten av juni. Jeg har fått bygd videre på et ok grunnlag.

Allerede uka etter SOL gjorde jeg noen økter for å kartlegge form og motivasjon. Prøvde ut økter som «2 mil i 4 blank-fart», «1 time på terskel» o.l. Økter som jeg planla skulle være basis for en maratonsatsing. Veldig uvant, jeg løper nesten aldri i den farten. Det blir enten fortere eller saktere. Derfor mangler jeg litt på løpsøkonomi i den farten. Men det var ikke avskrekkende heller. Startet opp for fullt uti uke 28.

Ei typisk treningsuke, ukene 29 – 35, har vært:

mandag: 2 roligturer a 10-12 km
tirsdag: intervaller; byttet mellom 10x1000m og 6x2000m
onsdag: 2 roligturer a 10-12 km
torsdag: hurtig langtur 15-16km på terskel
fredag: 2 roligturer a 10-12 km
lørdag: hurtig langtur, 20-25km i fart rundt 4 min/km
søndag: 2 roligturer a 10-12 km
Totalt 135-155km

Betydelig mengdeøkning; i juni hadde jeg snitt på drøyt 7 mil i uka. Jeg er overraska over at dette har gått greit. Nesten uten problemer. Men juni-treninga var nok tøffere enn antall km tilsier. Av 39 økter i juni, inkl oppvarming/nedjogg, var det 18 moderat/hardøkter, hvorav 10 konkurransestarter inkl etapper på st.Olavsloppet. Under St.Olavsloppet løp jeg 6 etapper på 4 dager, totalt ca 5 mil i konkurransefart. Det er klart at dette kjøret gav godt grunnlag for en solid mengdeøkning.

En ting som er nytt for meg er dobbeløkter. Jeg merka fort at disse gav veldig god restitusjonseffekt, samtidig som at det ble mye mengde av det. Klart, det var aldri gøy å løpe tidlig på morgenen, dagen etter ei lang hardøkt, men det gjorde at restitusjonstiden ble kortet ned betydelig.

Framgang ble det, på mange måter; roligturene gikk raskere, hardøktene gikk raskere OG lengre. Jeg merka framgang fra uke til uke. Utrolig motiverende.

Kjørte 2 lange langturer i august, med omtrent samme varighet som maraton. Merka det var tøft å flette inn disse i allerede harde uker. Fikk en liten down etter de turene. Uansett tror jeg det er viktig å drøye strikken litt. Kjenne litt på hvordan det er å løpe så lenge. Dette er en annen type belastning.

For meg som var midt i maratonoppkjøring så var det en stor strek i regninga at vi fikk tidenes hetebølge i august. Flere uker med temperatur over 25 grader. De langvarige hardøktene ble nesten uutholdelige. Nattsøvnen ble nødvendigvis dårligere. Eneste lyspunkt var at jeg ble tvunget til å øve på drikke underveis på trening.

Uke 36 startet jeg litt nedtrapping. Byttet ut «en time på terskel» med en konkurranse: 10km i Støren. At denne gikk omtrent på pers (34.06) tilsier at jeg er på riktig vei. Såpass god tid midt i maratontilpasset trening lover bra.

Idet dette skrives så er det altså 2 dager igjen til det braker løs. Føler litt rastløshet etter noen dager med «lite» trening. I dag er det faktisk helt treningsfri! Første hull i dagboka siden uke 28. Men innimellom rastløshet så er det også mange tanker som surrer rundt i hodet, om alt som kan gå galt på maraton.

1. unngår jeg trøbbel med magen? Bør jeg satse på imodium??
2. tåler jeg sportsdrikken underveis?
3. klarer jeg å drikke nok?
4. takler føttene 42km i konkurransesko?
5. hva med gnagsår? Disse har en tendens til å dukke opp på utenkelige steder etter hvert…
6. er 2.40 altfor hårete mål?

Vakkert blir det ikke. Uansett, treningsjobben er gjort, det er ikke mer jeg kan gjøre. Nå får det briste eller bære.

Skovalget falt på Adidas Adizero Adios Boost2. Dette etter mye fram og tilbake. Vurderte en lettere/mer aggressiv modell, men feiget ut. Denne modellen ble brukt av regjerende maratonrekordholder. Er den rask nok for rekord, er den rask nok for meg.

Årets maratonsko

Årets maratonsko!

Alle detaljer rundt treninga ligger i dagboka mi: http://svett.no/traning/tdbok.aspx?anvid=110142

Dette innlegget ble publisert i Diverse, Trening og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s