Ny giv

Egentlig tok jeg en beslutning i høst/vinter, om at jaget etter gode tider i løpeskoa var over for min del. Motivasjonen til satsing var ikke til stede. Jeg skrev til og med en sak om dette, som skulle ut på bloggen. Den ble ikke publisert.

Men så kjente jeg på behovet for mer trening i vinter. Løpinga er min måte å mestre stressende hverdag på. Jeg merket meg at mengdeøkninga gikk veldig smertefritt. Mer smertefritt enn på flere år. Bestemte meg for å teste kroppen litt, og se hvordan kroppen responderte på store treningsmengder over tid. Nå, etter 5 uker med ca 95km i snitt, så er motivasjonen tilbake. Når løping er så smertefritt som det er nå så er det stas.

Så hvilke tanker har jeg om sesongen 2015? Vel, jeg ligger på etterskudd i forhold til mine beste år. Har således ikke tro på særlig god vårsesong. Den får bli som den blir. Jeg skal gjøre en god innsats under St.Olavsloppet, men det blir neppe noen perse-form. Skal det bli gode tider i år, må jeg dra med meg gode treningsmengder gjennom sommeren, og satse på høsten. Har et løp i tankene, men jeg velger å holde det litt åpent enda. Da må det trenes mye og godt gjennom lang tid.

Ei uke kan for min del se slik ut:
– dag1: hardt 1
– dag2: rolig
– dag3: fri
– dag4: hardt 2
– dag5: rolig
– dag6: langt
– dag7: rolig

Dvs 6 økter i uka. Målet er at ei standarduke skal bli ca 100km, hvor fordelingen blir (sånn ca) 5 økter a 15km og en langtur a 25km.

Når man trener MYE, og på kant av det man tåler, så må man ha god balanse i treninga, ellers trener man seg i senk. Jeg synes denne sammensetninga funker godt for min del. Tidligere har jeg ofte kjørt langturen dagen etter intervalløkt, men ved å ha ei roligøkt imellom så kan jeg kjøre langturen med litt mer kvalitet. Langturen er viktig.

Har stor variasjon på innhold i hardøktene, for motivasjonen sin del, men jeg har en grunntanke om at hardt1 skal ha høyest intensitet/kortest varighet (bakkeintervaller, kortintervaller, maks draglengde 1000metre), mens hardt2 skal være utelukkende terskel (langintervaller, hurtig langtur).

Dette er i hvert fall grunntanken, men ofte gjør hverdagen at ting blir forskjøvet.

Skal prøve legge ut en status av og til… Men treningsdagboka blir oppdatert daglig: http://svett.no/traning/tdbok.aspx?anvid=110142

Dette innlegget ble publisert i Diverse, Treningsprogram. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s