Løping som stressmestring

Jeg sliter IKKE med å finne gode argument for løping altså. Det har jeg også skrevet om før, f.eks. her: https://sodalo.wordpress.com/2012/07/04/del-1-loping-som-treningsform/ Men et punkt har vært viktig for meg siste tiden, nemlig løping som verktøy for stressmestring.

Alle kommer innom perioder fylt med stress, enten det skyldes hendelser, sykdom, sorg eller overbelastning. Stress gir sterke følelser, og alltid med negativ fortegn. Svingningene kan være ganske ekstreme.

Selv har jeg kjørt meg rimelig hardt over lang tid med et stort prosjekt i heimen, nemlig oppussing av HELE kjelleren, fra scratch. Siden dette kommer i tillegg til alt det andre (jobb, familie med 3 barn, mange engasjement gjennom idrettslag osv) så er dette vannvittig krevende.

En viktig faktor for å holde ut et oppussingsprosjekt er følelsen av framgang, at man faktisk kan se en ende. Dessverre er det ofte sånn at man IKKE har det. Man jobber mye, men ser ikke at det går framover. Man fokuserer på det som ikke er gjort. Hvor mye som står igjen. Man kjenner håpløshet.

En annen ting som er farlig med stress over lengre tid er at man kan miste gleden av ting man ellers har glede av. Ting man ellers liker å holde på med oppleves som stress. Kan man nyte selskap med venner når hodet er totalt innstilt på helt andre ting? Eller en god film for den saks skyld?

Hvor kommer løping inn i bildet? Det tar bort brodden av sterke følelser, på en måte som gjør deg i stand til å koble av. Negative tanker blir brutt ned og bearbeidet ned til håndterbare tanker. Sinnefølelser gjøres kontrollbare. Spenningsregulering. Man ser ting i nytt lys. Jeg opplever det gang på gang.

Det viktigste er kanskje fysisk aktivitet, men løpinga har visse egenskaper som er veldig bra. Det er så enkelt og ukomplisert at man kan bearbeide tanker underveis. Det er fritt. Det kan gjøres nesten når som helst, hvor som helst, når det trengs mest.

Føles det som du skal sprekke? Piggene er ute, og du er klar til å ekspodere? Klarer ikke slappe av? Kroppen knytter seg? Håpløshetsfølelse, så ille at man føler kvalme? Vel, ut å løp! Du føler deg garantert mye bedre etterpå.

Jeg kunne aldri hatt dagens aktivitetsnivå uten løpinga.

Nå skal det sies, at dagens aktivitetsnivå uansett ikke er sunt, men av og til kommer man borti tunge perioder av ulike grunner, og da er det viktig å ha verktøy for å håndtere følelsene.

Dette innlegget ble publisert i Diskusjon, Diverse, Om løping. Bokmerk permalenken.

5 svar til Løping som stressmestring

  1. Espen sier:

    Hei!
    DEtte var et godt innlegg Sodalo. Kjenner meg godt igjen i det du skriver.

  2. Ole sier:

    Takk Espen!
    Blir sikkert heretter omtalt som «Sinnaløpern» eller noe sånt, når jeg skriver om sånne ting, men det får jeg tåle… 🙂

  3. Gunn Berlotte sier:

    Veldig bra skrevet Ole! Kunne ikke vært mer enig!

  4. Robert sier:

    Du er jaggu flink til å skildre virkeligheten Ole! Det vanskelige er når det er slike dager og en ikke har mulighet til å stikke ut å løpe. Anbefaler du å erstatte noe av natta med løping kanskje?

  5. Ole sier:

    Takk Robert!
    Du er inne på noe der. Man må nok følge familiens timeplan. Man kan ikke bare løpe fra alt…

    Jeg stjeler svært ofte litt tid fra nattsøvnen ved å løpe seint, men hvorvidt jeg vil anbefale det til andre er en annen sak… Hvis alternativet er å bli liggende med grublerier så er svaret definitvt JA. Men lite nattsøvn over lengre tid gjør vel vondt verre kanskje.

    Med å løpe seint menes at jeg ofte løper ut kl 22. Det er ikke sikkert at leggetiden bli veldig mye forskjøvet pga dette. Hvis jeg IKKE stikker ut så er tv’en forlokkende…. Leggetida er ganske konstant uavhengig av løpinga.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s