Vektklubb 2013!

Årets Nyttårsforsetter lever fortsatt i beste velgående!

Har kommet overraskende godt i gang med treninga, med 10 økter på 12 dager. Godt fordelt på elghufs, spinning og løping. Intervallene foregår foreløpig på sykkel og med skistaver (pga manglende snø blir det elghufs…). Kjenner at kroppen responderer veldig godt på dette. Forhåpentligvis kan jeg overføre større andel av treninga til løping etter hvert. Viktig å ikke stresse achilles for mye, men heller ta dette gradvis.

Siden opptreninga til årets sesong startet senere enn før pga skade, må jeg ty til nye virkemidler for framgang. Årets satsingsområde er at jeg skal starte løpesesongen med betydelig lettere kropp enn før. Bruker nå vg’s vektklubb for en kontrollert «avfetting» av kroppen.

Når jeg trener veldig mye, som f.eks. foran 2012-sesongen, så går vekttapet av seg selv. Jeg kan gumle halvpris påskemarsipan og potetgull, og tenke at dette gir energi og overskudd, og likevel gå ned i vekt. Må si dette er en stor bonus for å trene mye. Folk i rundt meg er misunnerlige på akkurat den biten….

Men nå skal jeg altså bli lettere enn jeg har vært siden ungdomsskolen. Da må jeg gå mer drastisk til verks. Et viktig poeng er at det skal skje kontrollert. Jeg vil vite at jeg går ned i vekt, men samtidig vil jeg ikke underspise for mye heller. Sult er verdens værste følelse! Jeg vil ha NOK mat til at jeg kan dra nytte av treninga jeg gjør. Sult går utover restitusjon og overskudd.

Her kommer vektklubben inn i bildet. Kort oppsummering om hva det går ut på:

  • ved innmelding legger man inn vekt og vektmål
  • hver uke legger man inn ny vekt, for å få en graf over utvikling
  • man fører kaloriregnskap. Det betyr at man registrerer inntak og forbruk. Man kan si at man har et gitt standard kaloribehov per dag for å opprettholde en vekt. Når man skal ned i vekt så spiser man litt mindre enn likevektsbehovet.
  • programmet foreslår hvordan man best kan fordele kaloriene gjennom dagen
  • programmet har en stor database over matvarer og næringsinnhold
  • programmet beregner enkelt cirka kaloriforbruk på ulike aktivitetsformer. Visste du at løping forbrenner dobbelt så mye kalorier enn spinning per tidsenhet?
  • vektklubben har massevis av oppskrifter på lett og god mat
  • det hele er lagt opp på en forpliktende måte

Det kan kanskje virke litt tungvindt i starten, men det blir fort en vane. Det viktigste her er at man får et forhold til hvor mye man som skal til for å dekke standard dagsbehov. Sånn sett ligger det litt egenutdanning i dette. Rett og slett en livsstilsendring.  Etter hvert vet man hva som skal til for å holde vekta, uten bruk av kaloriregnskap. Kanskje vil det skli ut igjen etter en tid, men da er det bare å kjøre en ny runde.

Nå skal det sies, at vektklubben slettes ikke er designet for de som satser på idrett, men likevel føler jeg stor nytte av verktøyene som foreligger der.

Etter en uke så er vekttapet 1,3 kg, men vekten ved registrering var kunstig høy pga div bursdagsselskap helga før…. Normal vektnedgang per uke skal ligge på rundt 0,5 kg.

Det var dagens reklame! Da skal eplet som nettopp ble spist registreres i regnskapet. Patetisk? Tja, men det virker.

Dette innlegget ble publisert i Diskusjon. Bokmerk permalenken.

5 svar til Vektklubb 2013!

  1. Guro Eriksen sier:

    Så lenge det er dét som funker for deg, så sier jeg bare; hvorfor ikke? Go for it, og masse lykke til med «vektnedgangen»!! 🙂

  2. Ole sier:

    hehe, takk! Har gjort dette et par ganger før. Funker for meg! 🙂

  3. Jørn sier:

    Virker å telle kalorier….hvor mange kalorier ligger du på daglig?

  4. Ole sier:

    Vektklubben foreslår drøyt 2000 nettokalorier (dvs kaloriinntak – trening) daglig, men det kan se ut til at det er litt lite i forhold til aktivitetsnivået. Vi får se det an. Mulig treninga mi koster mer energi enn det databasen foreslår.

  5. Jørn sier:

    Jeg har lagt på ca. 2000 når jeg slanker meg – går ned da ca. 1 kilo i uken….

    Trening er pes da…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s