Godt nytt løpeår!

Løpeåret 2012 er vel overstått. Tid for ettertanker.

Raskt oppsummert. 19 konkurransestarter, inkludert 1 testløp 1300m + mine etapper under St.Olavsloppet og Holmenkollstafetten. Ca 3000 løpte km + litt sykkel og minimalt med ski.

Perser på nesten alt jeg har stilt opp på:

  • Tyskstien opp 10.09
  • 5000m bane 16.13
  • 5km gateløp 16.12
  • 10km gateløp 34.00
  • Trollheimsløpet 21.14
  • Ruten opp 43.56
  • klubbmesterskap terrengløp 12.56
  • halvmaraton 1.16.36

Perioden fra slutten av mai til St.Olavsloppet var helt rå, hvor alt fungerte, skadefri, mitt livs form. Når jeg leser om mine tanker på den tiden, så kjenner jeg at jeg vil tilbake dit. Husker godt hvor kult det var. Akkurat nå føles det litt uvirkelig. Skade og dårlig form. Jeg vet at det vil ta veldig lang tid å komme tilbake igjen. Jeg vet hva som skal til. Det må trenes MYE. Likevel føler jeg veldig lyst. Jeg vil bli i form igjen.

Akkurat nå er jeg X kg tyngre enn matchvekt. Jeg har trent veldig lite, av ulike årsaker. Vill gjetting, jeg tipper jeg nå ville slite voldsomt med sub 38 på mila. Jeg har vond vrist og vond hæl. Et kne som sliter av og til. Dette påvirker treningsgleden MYE. Generell form er elendig. Føles 20 år eldre. Dørstokkmila har blitt merkbart MYE lengre. Kjenner at dette er uholdbart. Jeg vil bli i form igjen.

Jeg vet at tiden framover vil bli krevende, med oppussing i heimen og mye forpliktelser ellers. Hverdagen vil ikke oppmuntre til satsing. Men det får ikke hjelpe. Jeg skal finne tid. Jeg vil bli i form igjen.

Så da må det innføres NYTTÅRSFORSETT. Veldig klassisk:

  • ned i vekt
  • starte trening
  • kutt snus, igjen….
  • 0 enheter rødvin på lang tid framover

Sikkert noen som kjenner seg igjen i dette… 😉

Tiltak:

  • bli medlem i vg’s vektklubb igjen. Burde klare meg uten, men har tidligere følt at dette forplikter litt, og samtidig gir det veldig god kontroll på vektnedgang
  • få kontroll på skader. Prøver meg på en kombinasjon av mye sykkel og ski. Løpeøktene skal bli svært korte, maks 5km. Håper det er det som skal til: opprettholde en viss bevegelse i kroppen uten å belaste achilles for mye…

Tror dette er nok i første omgang, så får jeg justere litt etter hvert som treningsgleden kryper tilbake igjen.

Da har jeg skrevet det svart på hvitt, og håper det forplikter og hjelper litt på å korte ned dørstokkmila….

Ellers ønsker jeg alle mine lesere et godt og innholdsrikt løpeår!! 😀

Dette innlegget ble publisert i Diverse. Bokmerk permalenken.

6 svar til Godt nytt løpeår!

  1. Guro Eriksen sier:

    Kanskje du kan bruke denne her bloggen også som en slags motivasjon? Og oss lesere? Da kan du jo «føle at du må» skrive ned diverse ting for å fortelle oss hva du har gjort, så hjelper det litt ? 🙂

    • Ole sier:

      Bloggen er og har vært en god kilde til motivasjon. Kjekt å se tilbake på.. Spesielt rapporter fra gode løp. Dessuten ligger bloggen i bakhodet under trening også. Man legger ord på gode oopplevelser.

      Dette blir forresten skrevet mens jeg sykler…

  2. Dette fikser du! Du vet at du egentlig er displinert nok, og du vet hva som må til, det er bare å gjøre det!

    Bloggpostene dine om løping har forøvrig vært interessant lesing i 2012, kommer det flere deler?

  3. Ole sier:

    Takker for at du har trua:) som du sier, det er bare å sette i gang… vår i dårlig form på denne tiden i fjor også, men da vår jeg skadefri (som ble til skattefri i ordboka til android……)

    Har igjen 2 artikler å skrive, de kommer snart:)

  4. SAUCONY sier:

    Godt nytt år til deg, Ole !

    Skjønner at det kan vera tungt å motivere seg til trening nå, men du får bite tenna sammen og tenke på godt det blir når kroppen finner tilbake «godformen» fra i fjor 🙂 .

    Bjørn F.

  5. Ole sier:

    Godt nyttår ja! 🙂
    Jo, det er bare å bite tenna sammen. Motivasjonen stiger med formen. Når man kan trene mye og tilnærmet smertefritt så går alt av seg selv. Bare litt kjipt i starten, når man må trene mye alternativt for å få kontroll på hælen….

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s