Klempheia Rundt 2012

Man må jo stille opp når det arrangeres løp lokalt. I hvert fall stort sett. I dag var det terrengløp på planen. Klempheia rundt, med ca 12 km fordelt på mange høydemeter, ca halvparten grusvei, resten sti og myr. Egentlig en fin og variert trase, men litt for bratt nedover et par parti.

Løpet har vært arrangert i 35 år nå. Stort sett har det vært en massemønstring av trimmere, men et lite innslag i konkurranseklassen. Siste 10 år har konkurranseklassen vært preget av veteraner og noen unge lokale skiløpere.

I år ble det egentlig en del bedre. Vi fikk besøk fra Aure, og de gode 15-åringene Joakim Sødal og Tore Berdal startet sammen med oss gamlegutta. Også skijunioren Aunli jr har hatt god framgang på løpinga i siste. Ingen grunn til å daffe rundt løypa med andre ord.

En ting til som gjorde dagens løp ekstra spennende for min del var at flere løpere var aktuell for å få løpets vandrepremie til odel og eie. Deriblant meg.

Jeg hadde langtfra noen god oppladning til løpet, med hardt arbeid hele lørdag, og stress fra tidlig morgen og nesten fram til oppvarming løpsdag. Mentalt sliten før start.

Godt løpevær med ca 12 grader og stort sett oppholds. Litt lett regn fra start, men det gjør bare godt.

Skovalget var enkelt. Her trengs lette sko med godt feste på våt sti, og da er Inov8 xtalon 212 suverene. Eneste bakdel er dårlig beskyttelse mot spisse steiner på grusvei, og et parti med 2km grusvei i slakk nedoverbakke «mørner» fotbladet, men det er ikke noe problem.

Åpnet hardt. Jeg er pingle i terrenget så jeg satset på å bruke kreftene der jeg har nogenlunde fast grunn under føttene. Dannet en tetgruppe sammen med Joakim og Lars Ove. Sistnevnte falt av først, før jeg også måtte slippe Joakim. Jeg lå ca 50m bak Joakim ved passering Wessesætra / første saftstasjon, men luken ble raskt større. Tok av stien. Her har forspranget blitt ca 150-200m. Skjønte egentlig hvor det bar. Har fått god luke ned til Lars Ove. Presset halvhardt oppover Myrsæterdalen. Teknisk krevende terreng, men forholdsvis ok feste. Følte meg fortsatt frisk når jeg kom opp mot løypas høyeste punkt, hvor Ove og Berit Aunli som vanlig sto og heiet fram løperne. Joakim var kommet ut av syne. Tok det litt forsiktig ned de bratte bakkene, og satte fart igjen på grus/traktorveien. Ingen i syne.

Kom inn på skogssti igjen. Synes det er morsomt å løpe i kupert terreng, men jeg er ikke noe god til det. Ankom Bjørksætra. Tok av siste sløyfe opp mot lysløypa. Ingen i sikte hverken fram eller bak. Plutselig forsvant merkinga. Æsj, jeg løp feil. Havnet et stykke nedi lysløypa. Er ukjent med denne sløyfa, men skjønte jeg var for langt ned, så jeg løp oppover igjen. Fant heldigvis neste merke. Tapte sikkert et minutt på tabben, men ingen tok meg igjen.

Siste innspurt. Tøff stigning!

Kom i mål på 56.40, drøyt 3 min bak Joakim. Kun et halvt min foran Lars Ove, så jeg hadde litt flaks at jeg ikke rotet mer…

Aurgjeldingen gjorde samme feil som meg, så det var sikkert et svakt punkt i merkinga.

Rapport, resultater og mange bilder på arrangørens nettside:
http://kil.as/Aktuelt.aspx?avd=3&akt=552

Dette innlegget ble publisert i Konkurranser, Treningsdagbok. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

