Løping Del 1. Løping som treningsform

Vil tro folk flest i utgangspunktet anser løping som lite spennende. Folk flest må ha en ball foran seg for å løpe, eller kanskje løpe i flokk. De forbinder løping som noe vondt og kjedelig. Kanskje har man en meniskskade, eller kanskje vond beinhinne tvert man knyter på seg løpeskoa. Mange har kanskje vonde løpsopplevelser knyttet til at man (utrent) ble tvunget til å løpe 3000m eller 3mila i førstegangstjenesten. Lett å tenke «Aldri mer!». Og hvem har ikke gjort ymse forsøk på å «starte å jogge» for å «ta av et par kilo», for så å starte altfor brått og dermed medfølgende skader og like rask slutt?

Selv har jeg vært periodejogger. Hadde aldri i tankene at jeg skulle trene løping som idrettsform. Jeg jogget for å være i stand til å nyte naturen. Jogginga kunne være fra 0 – 3 ganger i uka, med distanser fra 5-8 km. Tider ga jeg blaffen i. LøpeTRENING startet jeg først i 2008, etter et par års joggeopphold. Resultatet ble en ny livsstil.

Min erfaring med løping er at om man skal synes løping er kult og spennende så må man gi løpinga en reell sjanse. Bruk tid på å komme over nybegynnerkneika, der alt er vondt og kjedelig. Overvinn vondtene. Kroppen tilpasser seg nye belastninger. Dette kan ta uker og måneder. Etter hvert åpner det seg en ny verden. Kanskje finner man ut at man er et konkurransemenneske, hvor det morsomste i verden er å slå naboen, slektninger og andre. Selv synes jeg det er like morsomt å slå meg selv. Sannsynligvis finner man ut at løping er en fantastisk måte å oppleve naturen på. Å løpe alene er rekreasjon og fritt. Å løpe sammen med venner gir mange gode samtaler.

Løping er fritt. Kan gjøres overalt. Man er ikke avhengig av baner og anlegg, eller bestemte treningstider. Man er ikke avhengig av andre. Trening kan med fordel gjøres på reiser.

Løping er enkleste ting i verden, men samtidig komplisert og utfordrende. Det fins ingen fasit – det er mange måter å bli bedre på.

Det er billig, selv når man satser stort, sammenlignet med andre idretter. Det er tidseffektivt. En time løping gir god effekt sammenlignet med f.eks. sykkel.

Jeg blir rett som det er spurt om jeg synes løping virkelig er morsomt. JA svarer jeg kontant. Prøv du også!

Dette innlegget ble publisert i Om løping. Bokmerk permalenken.

4 svar til Løping Del 1. Løping som treningsform

  1. Guro sier:

    Utrolig bra (be)skrevet! Det er faktisk akkurat sånn jeg føler det om løping! 🙂 (Selv om jeg bare har «vært aktiv» med løping i ett knappe halvår) 😉
    Tror jeg må lagre/følge denne bloggen fremover, ja 😉

  2. oyvindnordhagen sier:

    Hører ofte «Jeg skjønner ikke at du gidder å løpe så mye». Da svarer jeg alltid «Det skjønner jeg at du ikke skjønner». Bra innlegg!

  3. Tilbaketråkk: Løping som stressmestring | Sodalo's Blog

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s