Forfotløping og skovalg

Skovalg er riktignok veldig individuelt, men kunne tenkt meg noen innspill likevel.

Først litt om løpesteg på trening, og litt historikk. Jeg la om til forfotløping vinteren 2010. Bakgrunnen var problemer med ankel ved årsskiftet. Forfotløping stiver av ankelen en del, og dette hjalp umiddelbart på dette problemet. Dette ble egentlig en langvarig prosess med mye stive legger i starten. Varierte mellom løping på hæl og tåball. Det gikk seg til, og jeg kunne gjøre all løping på framfot. Men så forsvant snøen og da var det ny runde med stive legger. Det satt seg en liten betennelse i leggmuskulaturen som satt i fra april til juni. Etter det gikk det greit helt fram til at fotbladet begynte å melde fra, og gjorde at jeg måtte ha løpepause i høst. Fikk laget egne såler som støtter opp og avlaster fotbladet, og det hjalp umiddelbart.

I det siste har jeg fått nye problemer med fotbladet. På den ene foten sitter det på innsiden, like bak stortå, mens på den andre foten er det noe rart på utsiden, under foten. Dette hindrer meg ikke på trening, og er ikke bekymret for vårens utfordringer, men gjør meg usikker på sikt. Kanskje er det galt å alltid løpe på forfot.

Dette leder til mitt første spørsmål: løper dere alltid framfot, eller varierer dere mellom å lande på forfot/hæl, alt etter mål/mening med treningen?

Forfotløpinga har gjort meg litt mindre avhengig av demping/støtte på joggesko, og jeg har ingen tradisjonelle mengdesko i garderoben. Bruker Mizuno Elixir, Nike Lunarfly og Saucony Tangent på roligturer. Kanskje kunne jeg unngått problemer med fotbladet om jeg av og til har brukt sko med mer demping. Hva gjør dere, løper dere kun med lette sko? Eller drar dere fram «joggeputer» på daffeturer?

Dette innlegget ble publisert i Diskusjon. Bokmerk permalenken.

6 svar til Forfotløping og skovalg

  1. workingclasshero sier:

    Forfotløper her. Ikke bevisst omlegging, bare skjedd av seg selv. Lenge brukte jeg aldri annet enn kinvara, aegis, ds racer og den type som mengdesko. Men etter nye runder med skader har jeg gått til innkjøp av noen digre Brooks. Disse har imidlertid også en oppbygning som gjør at jeg lander «riktig».

    Spør du meg er det ingen vits i løpe så rolig at du ikke har et slags tilnærmet ordentlig løpesteg. Da kan du like gjerne sykle, gå i motbakke eller noe annet som gir litt puls og samtidig avveksling fra løpingen.

    Ingrid Kristiansen, maratonløper i ypperste verdensklasse, løp f.eks. aldri så langt som to timer el.no i den duren på trening. Dette fordi hun da ble så sliten at hun endte opp med å løpe på hælene. Det var hun ikke interessert i. Med andre ord tenkte hun teknikk på alle sine økter, også de roligste.

  2. Ole sier:

    Takk for svar!
    Ser vi tenker likt her. Jeg har følt det har gått veldig greit med lette sko (gjerne med smal forfot) som mengdesko, men har etter hvert fått problemer med fotbladet. Tror jeg kommer til å skaffe meg vanlige mengdesko ganske snart.

  3. Lars August sier:

    Hei Ole, har du forsøkt Kinvara?

    Selv er jeg for jogger å regne i forhold til deg, men jeg har likevel noe av den samme omleggingshistorikken. Leggene er mer eller mindre kronisk stive, men i år har det satt seg mindre på benhinnene enn tidligere, så jeg tror det er på bedringens vei. Jeg kan av og til oppleve at forfoten nesten virker nummen, men dette har knapt skjedd med Kinvara på føttene. Det fine med disse skoene er at de både er godt dempet (i hvert fall første 400-500km) og at de samtidig tvinger deg frem på forfot. Eneste ulempe for meg er at de er smale (for min Mizuno-fot), men det veies opp av de andre fordelene. I høst brukte jeg Kinvara på maraton, og det funket som bare f. Dermed får jeg mindre og mindre bruk for Wave Rider og Wave Precision. Kinvara har blitt den nye alt-i-ett-skoen (selv om jeg er for mye av en sko-fetisjist til ikke også å smykke meg med alt for mange andre par).

  4. Ole sier:

    Hei Lars A., har aldri prøvd/sett Kinvara, men leste om de nå. Hørtes spennende ut med lav hæl, noe som gjør at man slipper å lande så voldsomt på framfot (landingstrykket blir flyttet litt bak på tåball). Da blir det store spørsmålet: hva er best av å lande på puter eller å lande bakpå tåball… Ja takk begge deler kanskje. Må ta en vurdering på det i helga (=handledag i klubben….)

  5. Tilbaketråkk: Løping del 11: Løpeteknikk | Sodalo's Blog

  6. Tilbaketråkk: Løping del 12: Sko og utstyr | Sodalo's Blog

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s